Υποχρεωτικό Μάθημα - Α' Εξάμηνο (Χειμερινό Α' Έτους) | Κωδικός Μαθήματος: 0002 | Σύνδεσμος E-Class
Διδάσκουσα
Χαρίκλεια Βαβούρα
Γλώσσα διδασκαλίας:
Ελληνικά και αγγλικά
Περιγραφή του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση με προχωρημένα υποδείγματα οικονομικής μεγέθυνσης και των εμπειρικών εφαρμογών τους. Το μάθημα ξεκινά με τα νεοκλασικά υποδείγματα εξωγενούς μεγέθυνσης (Solow, 1956; Ramsey, 1928, Diamond, 1965) που κατατάσσονται ανάμεσα στις πρώτες απόπειρες συστηματικής θεωρητικής διερεύνησης της οικονομικής μεγέθυνσης. Στη συνέχεια, αναλύονται οι αδυναμίες των υποδειγμάτων αυτών και οι επιδόσεις τους ως εργαλεία ποσοτικής έρευνας. Το δεύτερο μέρος του μαθήματος καλύπτει υποδείγματα ενδογενούς μεγέθυνσης και συγκεκριμένα υποδείγματα όπου η οικονομική μεγέθυνση προέρχεται από την επένδυση σε έρευνα και ανάπτυξη. Αναλύονται τα υποδείγματα Rebelo (1991), Rivera-Batiz & Romer (1991), Romer (1990), Aghion & Howitt (1992) και Grossman & Helpman (1991), αφού προηγουμένως έχει προηγηθεί παρουσίαση των μαθηματικών εργαλείων δυναμικού προγραμματισμού που απαιτούνται για την επίλυση των υποδειγμάτων ενδογενούς μεγέθυνσης. Στο τελευταίο μέρος του μαθήματος παρουσιάζονται οι τελευταίες εξελίξεις στην έρευνα που σχετίζεται με την οικονομική μεγέθυνση και γίνονται, αρχικά, αφορμή για προβληματισμό ως προς το μέλλον του γνωστικού αντικειμένου και, στη συνέχεια, πηγή έμπνευσης για τη μελλοντική πορεία των φοιτητών/τριών ως αυτόνομοι ερευνητές.
Πώς επιτυγχάνεται ο σκοπός του μαθήματος: Οι φοιτητές εκπαιδεύονται με την επίλυση υποδειγμάτων στην τάξη και την αναλυτική παρουσίαση των αποτελεσμάτων τους. Η εμβάθυνση στις θεωρητικές έννοιες και τις μαθηματικές μεθόδους γίνεται με την επίλυση ασκήσεων μέσα στην τάξη αλλά και υπό μορφή εργασιών και ασκήσεων για το σπίτι σε εβδομαδιαία βάση.
Περιεχόμενα μαθήματος
- Οι Ερευνητικές Ερωτήσεις της Οικονομικής Μεγέθυνσης.
- Το Υπόδειγμα Μεγέθυνσης του Solow.
- Το Νεοκλασικό Υπόδειγμα Μεγέθυνσης.
- Το Υπόδειγμα των Επικαλυπτόμενων Γενεών του Diamond.
- Δυναμικός Προγραμματισμός.
- Υποδείγματα Ενδογενούς Μεγέθυνσης – Μέρος 1ο (Rebelo,1991; Rivera-Batiz & Romer, 1991; Romer, 1990)
- Υποδείγματα Ενδογενούς Μεγέθυνσης – Μέρος 2ο (Aghion & Howitt, 1992; Grossman & Helpman, 1991)
- Το Μέλλον της Οικονομικής Μεγέθυνσης
Βιβλιογραφία
Προτεινόμενα Διδακτικά Εγχειρίδια:
- Romer, D. Advanced Macroeconomics. McGraw Hill, 2011.
- Acemoglu, D. Introduction to Modern Economic Growth. Princeton University Press, 2009.
Λοιπή Βιβλιογραφία:
- Aghion, P. and P. Howitt, “A Model of Growth Through Creative Destruction”, Econometrica 60.2 (1992), pp. 323–351.
- Akcigit, Ufuk, “Economic Growth: The Past, the Present, and the Future”, Journal of Political Economy, 125.6 (2017), pp.1736–1747.
- Cass, David, “Optimum Growth in an Aggregative Model of Capital Accumulation”, Review of Economic Studies, 32.3 (1965), pp. 233-240.
- Diamond, P. A., “National Debt in a Neoclassical Growth Model”, American Economic Review, 55.5 (1965), pp. 1126-1150.
- Grossman, G. M., and E. Helpman, “Quality Ladders in the Theory of Growth”, Review of Economic Studies, 58.1 (1991), pp. 43–61.
- Jones, C. I., “R&D-based Models of Economic Growth”, Journal of Political Economy, 103.4 (1995), pp. 759–784.
- Kaldor, N., “Capital Accumulation and Economic Growth”, In F.A. Lutz and D.C. Hague (eds). The Theory of Capital, International Economic Association Series, Palgrave Macmillan, London, 1961, pp. 177-222.
- Lucas, R. E., “On the Mechanics of Economic Development”, Journal of Monetary Economics, 22.1 (1988), pp. 3–42.
- Ramsey, F. P., “A Mathematical Theory of Saving”, The Economic Journal, 38.152 (1928), pp. 543–559.
- Rebelo, S., “Long-run Policy Analysis and Long-Run Growth”, Journal of Political Economy, 99.3 (1991), pp. 500-521.
- Rivera-Batiz, Luis A., and Paul M. Romer, “Economic Integration and Endogenous Growth”, Quarterly Journal of Economics, 106.2 (1991), pp. 531-555.
- Romer, P. M., “Increasing Returns and Long-run Growth”, Journal of Political Economy, 94.5 (1986), pp. 1002–1037.
- Romer, P. M., “Endogenous Technological Change”, Journal of Political Economy, 98.5 (1990), pp. 71–102.
- Smulders, S., and T. van de Klundert, “Imperfect Competition, Concentration and Growth with Firm-specific R&D”, European Economic Review, 39.1 (1995), pp. 139–160.
- Solow, R. M., “A Contribution to the Theory of Economic Growth”, Quarterly Journal of Economics, 70.1 (1956), pp. 65-94.
Αξιολόγηση
Το μάθημα αξιολογείται με τον βαθμό της τελικής εξέτασης. Για τη συμμετοχή στην τελική εξέταση θεωρείται απαραίτητη η επίλυση των εβδομαδιαίων ασκήσεων, οι οποίες λύνονται και στην τάξη, με τη συμμετοχή των φοιτητών. Η τελική γραπτή εξέταση περιλαμβάνει μαθηματικά προβλήματα, παρόμοια με τα υποδείγματα που παρουσιάστηκαν στην τάξη κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Οι φοιτητές αξιολογούνται για την κατανόηση βασικών εννοιών, την κριτική σκέψη και την πληρότητα στην ανάλυση πάνω στη διδαχθείσα ύλη. Τα κριτήρια αξιολόγησης, η μορφή των θεμάτων και η διάρθρωση της βαθμολογικής τους αξίας γνωστοποιούνται στους φοιτητές από την αρχή του μαθήματος (τάξη και στο e-class) ενώ πραγματοποιούνται και επαναληπτικά μαθήματα όπου λύνονται οι απορίες των φοιτητών, οι εβδομαδιαίες ασκήσεις και θέματα παλαιότερων ετών